Scoala si capetele luminate

Ceva mai mult de douazeci de ani le-au trebuit romanilor sa faca praf sistemul de invatamant, sub umbrela protectoare a influentelor europene. Ca sunt sau nu asa de benefice o vedem cu totii prea bine. Rezultatul s-a materializat intr-un haos total, intr-o masina de aruncat cu noroi in cadrele didactice si in distrugerea a zeci de generatii de copii. Astazi, nimeni nu ar fi comentat absolut nimic daca tot raul ar fi fost spre bine, daca schimbarile facute ar fi avut o finalitate concreta. Din pacate, schimbarile continua si se fac doar de dragul schimbarii. Bunaoara, cateva capete luminate, carora nimeni nu le-a putut sta impotriva, au inventat de ani buni, ca admiterea la liceu si la facultate sa se faca pe alte criterii, nu pe cele care erau atat de bine fundamentate, in baza unui examen. Dupa ce a fost experimentata aceasta stupizenie, brusc, alte capete luminate, au scos de la naftalina examenul de admitere, taman cu trei luni inainte de terminarea anului scolar. Oficialii, foarte multumiti, au bifat aceste demers taman in an cu alegeri electorale, cu sau fara vreun scop, dupa care s-au spalat pe maini, spunand, ca doar anul viitor nastrusnicia se pune in practica. Domniile lor au dat din nou cu bomba in mii de liceeni, candidati la facultate. Anul acesta, haosul va fi la el acasa, caci vor fi multe institute de invatamant superior care nu organizeaza examen de admitere, dar nici nu mai tin cont de criteriile de anul trecut. Mai concret, vor lua in considerare notele obtinute la examenul de Bacalaureat. Si uite asa, vor ajunge pe bancile facultatilor si anul viitor scolar tot ca-n ultimii 20 de ani, o gramada de ne-scolati si neaveniti. Asta pentru ca la aceeasi facultate vor concura pe un loc absolventi de liceu care au avut profile diferite si implicit Bac-ul total diferit. Ar fi fost corect sa se tina cont de acest examen doar atunci cand toti copiii aveau aceleasi materii, aceleasi subiecte (ca si asa comisiile de verificare nu sunt unice). La unele profile de invatamant se fac doua ore la o materie (de exemplu limba si literatura romana) dar examenul este de acelasi nivel cu cel al cu elevilor care au avut cinci ore pe saptamana la materia respectiva. Sau, in timp ce unii absolventii au trei materii grele din patru ani de studiu, alte profile sunt cu una sau doua materii de examen dintr-un singur an de studiu. Si daca din start sansele unui tanar nu sunt egale cu ale altui coleg, ne mai miram ca cei buni se duc la scoli inalte, prin tari straine, dupa ce statul a investit atatia bani in educarea lor. Ca doar Romania promoveaza inegalitatea de sanse, incultura si nedreptatea.

Leave a Comment